Vad är viktigast i livet?

Vad är egentligen viktigast i livet?

Många, och så även jag, argumenterar för att en karriär är viktigt. Viktigt att finna ett arbete man trivs med. Trivs med såpass bra att du vill gå dit och spendera 8 timmar varje dag. Varje dag i en evighet. Det blir mycket tid det.
Samtidigt tänker jag att när jag ligger på min dödsbädd så tror jag aldrig att jag kommer säga "jag ångrar att jag inte arbetade mer".

Jag kommer däremot säkert känna att jag ångrar att jag inte spenderade mer tid med dem som står mig närmast. Därför har jag förut tänkt att kärleken är viktigast i livet. Viktigast i livet just för att ha någon som står dig närmast. Någon som du kan känna att varje sekund du inte spenderat med, är bortslösad tid. Någon som gör dig lycklig.

Nu har jag tänkt om. Igen.

Viktigast i livet är att vara lycklig.
Spelar det någon som helst roll hur du blir det, bara du är det?
Genom karriär? Genom kärlek? Genom vänner? Genom en kanin?
- Nej, det spelar ingen som helst roll, bara du är lycklig.
Och kom ihåg: det är du, och bara du, som bär ansvaret för din egen lycka!



Jag köper lite lycka till mig själv och hänger runt halsen. Det kan behövas.

Kommentarer
Postat av: Elinor

Om du under det senaste året inte har ändrat en uppfattning eller förvärvat en ny, bör du kolla din puls. Du kanske är död. (Burgess 1866-1951, se Lovén 2009) Bra Sara. Du lever.

2009-03-08 @ 21:11:50
Postat av: Moa

köp en kanin också, men häng den inte om halsen. lättförtjänt lycka :) det kan du behöva i denna värld av motgångar.

2009-03-08 @ 22:16:11
Postat av: helena

sara, du är en av de klokaste människorna jag vet..

2009-03-09 @ 20:45:38
URL: http://helojna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0